Franjo je tijekom svog života puno propatio. Vrhunac njegovih zemaljskih patnji bile su stigme koje je dvije godine prije smrti zadobio na La Verni. Većini su ljudi prva asocijacija na sv. Franju životinje, i to s pravom. Franjina ljubav prema svim stvorenjima veliki je dio njegova primjera svima nama. No Franjin život je prije svega bio život patnji, pokore i posta. Tko god je bio na La Verni, sigurno se sjeća onog mjesta u pećini gdje je Franjo spavao kada bi se povlačio u osamu. Franjo je i postio veći dio godine, a poznato nam je i da je imao operaciju očiju, za koju možemo samo zamisliti koliko je bolna bila.
U kontekstu tih patnji, treba li nas uopće čuditi što se Isus Krist Franji obratio upravo sa križa? Slijedeći Isusov križ, Franjo je mogao vršiti Božju volju bez obzira na to čega ga to koštalo: zdravlja, obitelji, bogatstva… Franjo, koji se suobličio s Bogom kao rijetko koji poznati nam svetac, u tom je križu pronalazio svoj smisao, a u uskrsnuću svoju radost. Sve drugo što je Franjo radio ne bi imalo toliko snažan odjek da on i u patnjama nije slijedio Kristov primjer.
Možda smo skloni misliti da je Franjo bio pomalo blesav što nije odmah shvatio što Bog od njega traži. No lako se nama pravit pametnima više od sedam stoljeća kasnije. Trebamo se pitati: bi li netko, tko se trudi obuzdati svoja velebna maštanja o viteškoj slavi i želi biti ponizan Kristov sljedbenik, nakon tih riječi upućenih s križa odmah pomislio da će spasiti Crkvu tako da će osnovati tri reda i milijune stoljećima nakon smrti privlačiti Kristu? Ne, Franjo je svoj poziv shvatio upravo onako kako ga je trebao shvatiti: maleno, skromno i ponizno. Uostalom, da nije popravio crkvicu sv. Damjana i Porcijunkulu, ne bi se u tim crkvama mogle dogoditi sve one milosti koje su se u njima dogodile, a one najvjerojatnije danas ne bi ni postojale nama za svjedočanstvo.
Možda i mi sanjamo o tome da činimo velika djela za Boga: da umiremo mučeničkom smrću, da imamo dar jezika, da propovijedamo Evanđelje po cijelom svijetu… Možda su neki i pozvani na to, no većina nas treba živjeti vjeru tu gdje jesmo i svjedočiti ju malenim djelima ljubavi. To je, zapravo, ono teško ali i ovom svijetu veoma potrebno.
I mi smo pozvani popravljati Crkvu. Slijedimo Franjin primjer i krenimo od sebe, a onda od svoje župe i svog mjesta. Možda nas Crkva jednog dana neće častiti kao Franju, no Bog to neće zaboraviti. Biti velik u njegovim očima, znači biti malen u očima svijeta.
Dubravka Sertić, Frama Našice