O svetkovini Bogojavljenja

Šestog siječnja Crkva svake godine slavi svetkovinu Sveta tri kralja ili Bogojavljenje. Isto kao što je i Božić postavljen na 25. prosinca da bi potisnuo neke poganske proslave poput Saturnalija, Rođenja Sunca i sl., tako je i Bogojavljenje postavljeno 6. siječnja kako bi iz kalendara potisnuli antiohijsko slavlje Eona, boga vremena i vječnosti. Povijesno gledajući, možda djeluje pomalo apsurdno, ali Bogojavljenje se počelo slaviti i prije samog Rođenja Isusova – Božića, a kao veći blagdan smatran je čak do srednjeg vijeka. Bogojavljenje je objedinjavalo i Isusovo rođenje i objavu poganima, kao i pohod tri kralja o čemu svjedoči ondašnja liturgija koja je u tom blagdanu prepoznavala Manifestatio, Declaratio i Illuminatio, odnosno Objavu, Proglas i Prosvjetljenje. Zanimljivo je da u svoj sadržajnosti taj blagdan još uspije spominjati i prvo Isusovo čudo u Kaani Galiljskoj, kao i samo Isusovo Krštenje koje slavimo prvu nedjelju nakon Bogojavljenja i kojim završava vrijeme Božića.

Zanimljivo je da se u nekim istočnim pravoslavnim crkvama Božić uopće ne slavi, tj. ne postoji, jer oni i dalje slave Bogojavljenje u punom značenju.

Tri kralja ili mudraca, zajednica koja je u današnjim vremenima ove svetkovine stavljena u prvi plan simbolizira predstavnike poganskih naroda. Gašpar, Melkior i Baltazar su nosili darove koji su također imali svoju simboliku. Tamjan kao poklon Bogu, zlato kralju, a smirna (mast) čovjeku. Inače, njihova imena se ne navode u Novom Zavjetu, ali su se ustalila u zapadnom kršćanstvu, dok ih na Istoku drugačije zovu. Zanimljivo je da je Melkior zaštitnik Svjetskog dana mladih.

Poznato je i da je jedan od najpoznatijih kraljeva Svetog Rimskog Carstva njemačke narodnosti Friedrich I. (Fridrik), poznatiji pod nadimkom Barbarossa, 1164. iz Milana u Italiji prenio relikvije svetih triju kraljeva koje se danas nalaze u jednoj od najznamenitijih njemačkih građevina – u Kölnskoj katedrali Blažene Djevice Marije i Svetog Petra.

Običaj je u Hrvatskoj da se na Bogojavljenje ili noć uoči blagoslivlja voda, kao što se i blagoslivljaju samostani. Nacionalni je blagdan.

M.Š.

članak je provotno objavljen 5. 1. 2012.

1 Comment

Odgovori na Tomila Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)